"Word Warme William”

Een op de vijf Vlaamse jongeren voelt zich niet goed in zijn vel, een op de acht heeft de laatste twaalf maanden aan zelfdoding gedacht. Het zelfdodingscijfer in Vlaanderen blijft alarmerend hoog – dubbel zo hoog als in Nederland. Vlamingen zijn ‘binnenvetters’: emoties uiten en delen blijft moeilijk. Komiek/ondernemer Kamal Kharmach en filantroop/ondernemer Jan Toye bundelen de krachten voor een bijzondere campagne: “Word Warme William”, met Kamal Kharmach als boegbeeld. Want het helpt om, net als Warme William, te praten, te luisteren en te delen.

Kamal & Jan: twee werelden, dezelfde levenservaring

In 2004 stapte een zoon van Jan uit het leven. Kamal dacht jaren geleden ook aan zelfdoding. Door deze gedeelde levenservaring klikte het meteen tussen beide mannen. “Waarom voelen zoveel jonge mensen in Vlaanderen zich niet goed in hun vel?” Deze levensvraag deed hen beslissen een actie op te zetten. Samen willen ze emoties en kwetsbaarheid bij jongeren bespreekbaar maken.

Warme William?

In 2016 werden op initiatief van het Fonds GavoorGeluk de Vlaamse pilootprojecten Warme Stad en Warme Scholen opgezet, die inzetten op het mentaal welbevinden van kinderen en jongeren. Warme William werd de mascotte: een grote blauwe beer, zittend op een bank, met op de rugleuning de tekst: ‘Zit je met iets? Praat erover!Warme William luistert...’

Warme William is voortaan ook een campagne op zich, met als boodschap: “Word Warme William”. Ze wil iedere jongere bereiken en iedere burger die hen omkadert. Warme William brengt de boodschap dat gevoelens uiten en delen oplucht en verbindt. Maar ook luisteren kan wonderen doen.

Met de campagne willen Kamal en Jan zoveel mogelijk Vlamingen aanzetten om zelf Warme William te worden. Ze kunnen dat doen door te luisteren en te praten met elkaar en door de tips te volgen die op de website staan.

Campagne

Vanaf 25 april zijn Warme William en Kamal overal te zien. In de vijf Warme Steden (Brugge, Gent, Leuven, Turnhout en Genk) verschijnen affiches in het straatbeeld, op bussen en op bushokjes, twee weken lang. Jan en Kamal zullen te horen zijn op tv en radio. De 50 Warme Scholen krijgen elk hun Warme William met bank en voor alle ouders is er een infofolder. Warme William krijgt een eigen website met inspirerende tips en video’s die ook op Facebook, Youtube en Instagram worden geplaatst.

Iedereen kan Warme William worden! Er zijn Warme William-pins die je kan verdienen door genomineerd te worden. Je kan de Warme William uit jouw familie, buurt, school of werkomgeving nomineren via de website: www.warmewilliam.be. Dan krijg je een pin opgestuurd die je kan afgeven om zo jouw Warme William in de bloemetjes te zetten.

Meer informatie?

www.warmewilliam.be
www.facebook.com/WarmeWilliam
www.instagram.com/warmewilliam
www.youtube.com/channel/UCe2gWhckdKJ190NiRdIXv-Q