Heel wat cijfers doen onze wenkbrauwen fronsen, kinderen en jongeren die niet goed in hun vel zitten, jongeren die uitstromen zonder diploma, een hoge spijbelgraad, leerkrachten die uitvallen… Daar moeten we toch iets aan doen?
We leven in een maatschappij die vluchtig is en voortdurend in beweging. Als organisatie kan je niet anders dan daar in meegaan en mee innoveren. Maar kan dit nog binnen de bestaande structuren zoals het onderwijs nu georganiseerd is?
Wij geloven dat om ieder kind mee te hebben, het anders kan, het anders moet! Er zijn zoveel diverse leerlingen, elk met hun unieke persoonlijkheid en tempo, en toch staat er maar 1 leerkracht alleen voor een klas die verantwoordelijk is voor al deze leerlingen.
Onderwijs vertrekt vandaag van een standaardaanpak, niet van unieke leerlingen. Veel kinderen vallen uit de boot. Een warme school wil elk kind mee hebben, wil elk kind zin in leren en leven geven door een hecht (leer)nest te creëren. Een warme gemeenschap waar vertrokken wordt van ieders uniciteit en talent. Een warme school breekt met de traditionele structuren.
We zetten in op welbevinden en betrokkenheid bij zowel leerlingen als leerkrachten. Dit zijn belangrijke procesindicatoren en hefbomen voor veerkracht en diep leren.
De Warme Scholen zijn slim georganiseerd (Workitects, vroeger Flanders Synergy). Warme Scholen vormen teams van leerkrachten en groepen van leerlingen in warme leergemeenschappen over de jaren en de vakken heen. Leerlingen krijgen gepersonaliseerde leertrajecten en coaching met de lat hoog maar op eigen maat. De teams van leerkrachten zijn zelfsturend en gedeeld leiderschap is the key.
We willen jullie inspireren, ondersteunen in de transitie en verbinden met elkaar in lerende netwerken. Maar we willen vooral jullie daar de regie in geven.
En wie zijn ‘wij’? Wij zijn een consortium van 7 exemplarische warme scholen die reeds de transitie ondergingen en samen in een lerend netwerk de methodiek van Warme School verder ontwikkelen.
Een warme school bestaat uit verschillende bouwstenen en stapstenen. Beginnen doe je met een goede onderbouwde visie, waarna de structuur volgt. Een warme school worden gaat natuurlijk niet vanzelf. Het is een echte mindshift. Maar wij willen jullie daarbij graag ondersteunen.
Op het leerplatform www.warmescholen.net vinden jullie de verschillende bouwstenen van een warme school met daaronder de stapstenen en instrumenten om aan de slag te gaan. Je kan zelfstandig aan de slag met dit traject en jouw eigen proces volgen door in te loggen op ons leerplatform. Daarnaast zijn er tal van zinactiviteiten waarop jullie kunnen inschrijven om zo een diepgaandere coaching te krijgen.
7 exemplarische scholen zijn de draaikolk voor onze beweging:
• De Tandem: Mike Goudeseune
• De Loopbrug: Myriam Monstrey
• Lab gedreven onderwijs: Kristien Bruggeman
• Fluxus Scholengroep: Greet Raeymaekers en Natalie Drees
• Adite Scholengroep Diest: Gert Van Passel en Niels Grosemans
• Kosmos: Linda Avet en Barbara Baudenelle
• UCLL Bako: Ann De Burchgraeve
Het Fonds GavoorGeluk coördineert.
Gedetailleerde informatie vind je op www.warmescholen.net.